Bakteryjne zapalenie skóry u kota. Przyczyny, objawy, leczenie

Bakteryjne zapalenie skóry u kota

Bakteryjne zapalenie skóry u kota wywoływać mogą różne bakterie, jednak najczęściej są to szczepy pseudinter-medius, aureus oraz simulans. Choroba ta zwykle ma wtórny charakter, przez zakażeniu bakteryjnemu towarzyszą np. inne choroby, alergie czy pasożyty zewnętrzne. Powierzchowne zakażenia bakteryjne występują natomiast u kotów stosunkowo rzadko, chociażby w porównaniu do psów.

Przyczyny bakteryjnego zapalenia skóry u kota

Bakteryjne zapalenie skóry u kota najczęściej rozwija się w miejscach ran, spowodowanych ugryzieniami innych zwierząt. W obszarach poddanych infekcji zaczyna postępować stan zapalny. Bakterie bytują w jamie ustnej kotów, dlatego w przypadku ugryzienia przenoszone są do głębokich warstw skórny. Z czasem mikroorganizmy zaczynają się namnażać, co prowadzi do wystąpienia dużego uwypuklenia oraz nabrzmiałego ropienia. Na ryzyko wystąpienia zakażenia wpływa zarówno styl życia kota, jak i jego płeć czy rasa. Najbardziej narażone na zachorowanie są osobniki wychodzące – zwłaszcza niekastrowane kocury, które częściej od kotek wykazują skłonność do agresywnych zachowań i gryzienia innych zwierząt.

Objawy bakteryjnego zapalenia skóry u kota

Poza pojawieniem się charakterystycznego ropnia, do objawów bakteryjnego zapalenia skóry należy również nadmierne lizanie, drapanie i wygryzanie sierści. Występować może zaczerwienienie i swędzenie, a także łuszczenie, strupy czy obrzęk. Aby potwierdzić ropne zapalenie skóry u kota, należy zidentyfikować bakterię wywołującą infekcję. W tym celu lekarz weterynarii pobiera odpowiednie próbki do badania mikroskopowego, a także wykonuje posiew. Skórne choroby kotów mogą dawać bardzo podobne objawy, dlatego przed podjęciem leczenia konieczne jest postawienie prawidłowej diagnozy. W określaniu przyczyn choroby często wskazuje lokalizacja zmian, jednak przypuszczenia te muszą potwierdzić badania cytologiczne, zeskrobina czy biopsja. Weterynarz może też zalecić morfologię, biochemię i testy moczu.

Leczenie bakteryjnego zapalenia skóry u kota

Jeżeli ropne zapalenie skóry u kota spowodowane jest raną po ugryzieniu, konieczne jest przeprowadzenie drenażu i oczyszczania ropnia. Celem wyleczenia infekcji i uśmierzenia bólu, zwierzęciu podaje się antybiotyki. Wtórne zakażenia bakteryjne wymagają leczenia antybiotykami oraz innymi lekami, które zmniejszają stan zapalny i świąd oraz wspomagają regenerację uszkodzonej skóry. Dla przywrócenia okrywy włosowej zaleca się stosowanie specjalnych szamponów. Jeżeli na skórze kota stwierdzono obecność pasożytów zewnętrznych, niezbędne jest zastosowanie odpowiednich leków zwalczających. W ten sposób uniknąć można dodatkowego drażnienia skóry, np. na skutek dodatkowych ugryzień przez te pasożyty.