Chlamydofiloza u kota. Przyczyny, objawy, leczenie

Chlamydofiloza u kota

Chlamydofiloza u kota to choroba zakaźna, wywoływana przez bakterię chlamydophila felis. Nie wykazuje ona zdolności do dłuższego przetrwania poza organizmem nosiciela, dlatego przenosi się wśród zwierząt poprzez kontakt bezpośredni osobników chorych oraz zdrowych. Chlamydofiloza atakuje przede wszystkim oczy kota, wywołując obrzęk oraz zaczerwienienie spojówek.

Przyczyny chlamydofilozy u kota

Bakterie chlamydofilozy mogą być wydalane z kałem oraz z wydzieliną z pochwy, jednak nie potwierdzono do tej pory możliwości transmisji tej choroby drogą weneryczną. Na zakażenie najbardziej narażone są koty pochodzące ze schronisk i żyjące w skupiskach, a także stosunkowo młode osobniki. Okres inkubacji trwa zwykle 3-10 dni, a zwierzęta nieleczone mogą być siewcami przez nawet kilka miesięcy. U niektórych kotów objawy utrzymują się przez wiele tygodni nawet pomimo leczenia, a ryzyko ich nawrotu jest duże. Chlamydofiloza może zostać nabyta od zwierząt przez człowieka i powodować zapalenie spojówek oraz rogówki, a nieco rzadziej także zapalenie płuc i choroby ogólnoustrojowe.

Objawy chlamydofilozy u kota

Podobnie jak różne inne choroby zakaźne kotów, chlamydofiloza daje dość charakterystyczne symptomy. Objawia się przede wszystkim zapaleniem, obrzękiem i zapaleniem spojówek, a także żółtawą lub wodnistą wydzieliną z jednego lub obu oczu. Wystąpić może też nieżyt nosa, kichanie, odoskrzelowe zapalenie płuc, gorączka oraz ogólne osłabienie. U dorosłych kotów obserwuje się też częste ronienia i stany zapalne dróg rodnych. Objawy pozostają najbardziej intensywne przez okres od około 9 do 13 dni, a następnie zwykle ustępują w ciągu 3 tygodni. Celem potwierdzenia chlamydofilozy, konieczne jest pobranie próbki materiału biologicznego od chorego zwierzęcia – np. wymazów z oczu, nosa, pochwy czy odbytu, a także popłuczyn z tchawicy. Zakażenia chlamydiami wywołują różne choroby kotów, jednak nie zawsze wiąże się to ze zmianami w poziomach przeciwciał. Z tego względu diagnostyka metodami serologicznymi wykazuje mniejszą skuteczność.

Leczenie chlamydofilozy u kota

Chlamydofiloza u kota wymaga leczenia środkami łagodzącymi stan zapalny, zwykle tetracyklinami lub fluorochinolonami. Im wcześniej podjęta zostanie terapia, tym lepiej dla chorego zwierzęcia. Okres leczenia powinien jednak zawsze trwać przynajmniej 7 dni. Leki podawać można kotu w formie tabletek, maści, kropli lub iniekcji. Chlamydofiloza to choroba potencjalnie groźna również dla ludzi, zwłaszcza w przypadku zakażenia kobiety w ciąży. Jeżeli występuje podejrzenie występowania tego schorzenia u kota, należy zachować szczególną ostrożność. Opiekun powinien jak najszybciej poddać zwierzę leczeniu, a także myć ręce po każdym kontakcie.