Grzybica skórna u kota. Jak rozpoznać dermatofitozę?

Grzybica skórna u kota

Grzybica skórna u kota to dermatofitoza, czyli poważna choroba zakaźna skóry, włosów i pazurów. Większość zarażonych zwierząt przechodzi ją lekko, jednak nie powinna być lekceważona. Koty przenoszą bowiem dermatofitozę nie tylko między sobą, ale również na człowieka. Grzybica skórna jest na szczęście chorobą uleczalną.

Przyczyny grzybicy skórnej u kota

Na kocią grzybicę skórną najbardziej narażone są zwierzęta wychodzące oraz przebywające w schroniskach, a także te posiadające długą sierść. Do zakażenia dochodzi nie tylko na skutek bezpośredniego obcowania z siewcą, ale również w wyniku kontaktu z miską czy posłaniem zarażonego osobnika. Dermatofitoza zwykle nie grozi zdrowym kotom, natomiast często atakuje zwierzęta z upośledzonym lub niewykształconym układem immunologicznym – np. w ciąży i w okresie laktacji, chore na raka, przechodzące infekcje czy młode. Nosicielami bakterii i grzybów wywołujących stany zapalne skóry u kota mogą być ptaki, myszy i szczury, dlatego na zachorowanie narażone są też zwierzęta regularnie polujące.

Objawy grzybicy skórnej u kota

Do pierwszych niepokojących objawów grzybicy u kota należą zmiany w strukturze skóry zwierzęcia, takie jak odbarwienia, łuszczenie, zaskórniki czy rumień. Najczęściej pojawiają się na łapach, głowie i uszach, a w stadiach zaawansowanych obejmują całe ciało. Do stosunkowo charakterystycznych objawów tej choroby kotów należy też świąd, nieprzyjemny zapach czy wypadanie sierści. Niepokojące mogą być ponadto miany w zachowaniu zwierzęcia, np. apatia, utrata apetytu czy niechęć do zabawy i aktywności. Aby prawidłowo zdiagnozować dermatofitozę, należy ustalić źródło zakażenia oraz określić przebieg choroby. Na podstawie obserwacji weterynarz eliminuje prawdopodobieństwo wystąpienia innej jednostki chorobowej, po czym rozpoczyna badania pozwalające na określenie typu grzyba atakującego kota. W tym celu często przeprowadza się bezinwazyjne badanie ultrafioletowe, a także pobiera wycinek skóry i przekazuje do badania laboratoryjnego. Na podstawie wyniku jednoznacznie określany jest rodzaj grzybów, dzięki czemu wdrożyć można leczenie.

Leczenie grzybicy skórnej u kota

Grzybica skórna u kota zazwyczaj leczona jest w sposób ogólnoustrojowy, poprzez podawanie prawidłowo dobranych tabletek. W przypadku zwierząt o dłuższej sierści, rekomenduje się strzyżenie i zastosowanie na ogoloną skórę żelu, szamponu lub pianki przeciwgrzybiczej. W zależności od poziomu zaawansowania choroby, terapia trwa zwykle od 4 do 10 dni. Jeżeli chory kot mieszka razem z innymi osobnikami, one również powinny zostać poddane badaniu oraz w razie potrzeby leczeniu. Opiekun musi też zadbać o staranną dezynfekcję wszystkich miejsc, w których lubi przebywać zwierzę.