Nieuleczalne choroby psów. Poznaj ich objawy

Nieuleczalne choroby psów

Organizm psa może sobie samodzielnie poradzić z wieloma chorobami. Istnieją jednak znacznie groźniejsze schorzenia, które mogą doprowadzić nawet do śmierci zwierzęcia. Niektóre rasy mają większą tendencję do różnych dolegliwości i urazów, podczas gdy u innych występuje podwyższona podatność na zakażenia wirusowe czy występowanie stanów zwyrodnieniowych. Nieuleczalne choroby psów mogą dawać określone objawy, które zawsze powinny wzbudzić niepokój u właściciela.

Nosówka u psa

Nosówka jest chorobą zakaźną, która atakuje najczęściej szczeniaki do 5. miesiąca życia. Choroba rozwija się pod wpływem kontaktu z chorym zwierzęciem, bądź też jego moczem lub kałem. Do najbardziej charakterystycznych objawów nosówki należy wysoka gorączka. Wirus ten atakuje przede wszystkim układ oddechowy psa, czego symptomem jest kaszel oraz obecność ropnej wydzieliny z nosa i spojówek. Działa destrukcyjnie również na układ pokarmowy, co objawia się utratą apetytu, biegunkami i wymiotami.

Podobnie jak inne śmiertelne choroby psów, nosówka w większości przypadków nie może być leczona. Po ok. 2 tygodniach występują drgawki, skurcze mięśni i paraliż, dlatego zwierzę trzeba szybko uśpić. Szczepionka na nosówkę podawana jest ok. 8-12. tygodnia życia szczeniaka.

Choroba Rubartha u psa

Choroba Rubartha to choroba, która atakuje wątrobę, śledzionę, nerki oraz płuca psa. Do zakażenia dochodzi pod wpływem kontaktu z chorym osobnikiem lub jego wydzielinami. Typowe objawy to ból w okolicy mostka, wymioty oraz ostre biegunki. Nie istnieje możliwość leczenia przyczynowego, dlatego kroplówki i antybiotyki podaje się wyłącznie celem zminimalizowania symptomów. Na chorobę Rubartha dostępne są szczepionki wielowartościowe, czyli chroniące również przed innymi schorzeniami.

Parwowiroza u psa

Parwowiroza jest bardzo groźną chorobą wirusową, najczęściej dotykającą młode psy i szczeniaki do 6. miesiąca życia. Schorzenie to atakuje układ pokarmowy, po zakażeniu na skutek kontaktu z chorym osobnikiem lub jego odchodami. Parwowiroza objawia się głównie wymiotami, ostrą i krwawą biegunką oraz ogólnym osłabieniem.

Leczenie tej choroby jest bardzo kosztowne, ponieważ wymaga stosowania leków przeciw krwotokom, antybiotykoterapii oraz dożylnego nawadniania. Dolegliwości szybko się nasilają, doprowadzając do odwodnienia oraz śmierci psa. Szczepienie przeciwko parwowirozie wykonuje się w początkowych miesiącach życia zwierzaka.

Wścieklizna

Wścieklizna to nieuleczalna choroba, która jest groźna również dla ludzi. Do jej rozwoju dochodzi pod wpływem zakażenia wirusem, na skutek kontaktu z chorym nosicielem – najczęściej przez ślinę. Wścieklizna może się rozwijać nawet kilka tygodni, ale jej objawy są bardzo wyraźne i charakterystyczne.

U psa występuje agresywne zachowanie, nadmierne ślinienie się, wytrzeszcz oczu i zapadnięcie szczęki, a także pojawia się tendencja do połykania niejadalnych rzeczy oraz incydentalnej utraty świadomości. Wścieklizna jest chorobą śmiertelną, dlatego zwierzę trzeba uśpić. Jej występowanie zostało na szczęście znacząco ograniczone, ze względu na obowiązek szczepień.

CZYTAJ TAKŻE: Szczepionka przeciw wściekliźnie. Zalecenia weterynarzy