Operacja stawu biodrowego u psa. Ile kosztuje i jaki ma przebieg?

operacja stawu biodrowego u psa

Dysplazja u psa rozpoznawana jest w oparciu o badania fizykalne oraz badania RTG. Schorzenie to objawia się charakterystycznym bólem podczas aktywności, a tym samym problemami z ruchomością. Leczenie dysplazji dobiera się w oparciu o wiek zwierzęcia, wyniki badań oraz stopień zaawansowania choroby. Przy lżejszym przebiegu stosuje się farmakoterapię, która niweluje stany zapalne i ból. Jeżeli takie leczenie nie przynosi rezultatów i choroba jest mocno rozwinięta, należy przeprowadzić leczenie chirurgiczne.

Rodzaje operacji stawu biodrowego

Leczenie metodą operacyjną konieczne jest w najbardziej zaawansowanych stadiach dysplazji, kiedy występują zmiany zwyrodnieniowe. Postępowanie chirurgiczne może się opierać na różnych technikach, a o ich wyborze decyduje ortopeda. Do najczęściej stosowanych metod należy m.in. podwójna osteotomia kości miednicy, młodzieńcze zespolenie spojenia łonowego, przedłużenie szyi kości udowej, osteotomia podkrętarzowa, dogrzbietowa plastyka brzegu panewki, protezowanie stawów biodrowych, odnerwaianie czy amputacja głowy i szyi kości udowej.

CZYTAJ WIĘCEJ: Dysplazja u psa. Objawy, leczenie i przebieg choroby

Przebieg operacji stawu biodrowego u psa

Przygotowanie psa do operacji stawu biodrowego zależy od wybranej metody leczenia, jednak w każdym przypadku konieczne jest ułożenie zwierzęcia na grzbiecie oraz zastosowanie znieczulenia ogólnego lub miejscowego. Do najczęściej stosowanych technik należy podwójna osteotomia miednicy, która polega na odpowiednim dopasowaniu powierzchni stawowych po nacięciu miednicy. Po zabiegu pies powinien być wyprowadzany jedynie na smyczy, aż do całkowitego zrostu kości. Innym popularnym rozwiązaniem jest endoprotezowanie stawów biodrowych, czyli ich wymiana. Zabieg ten polega na usunięciu zdegenerowanej głowy i szyjki kości udowej, a następnie wprowadzeniu sztucznego stawu biodrowego. Po operacji konieczne jest ograniczenie aktywności fizycznej i odciążenie stawów, a także zadbanie o bogatą w witaminy i minerały dietę.

Operacja stawu biodrowego u psa cena

Cena operacji stawu biodrowego zależy od wielu różnych czynników, takich jak m.in. wybrana technika, stopień zaawansowania dysplazji, wiek i waga psa czy wyniki badań laboratoryjnych. Koszty tego zabiegu z reguły ustalane są indywidualnie, na podstawie konsultacji ortopedycznej z lekarzem weterynarii. Łączna cena obejmuje zarówno wykonanie samej procedury chirurgicznej, jak i przygotowanie psa do operacji stawu biodrowego oraz opiekę pooperacyjną. W zależności od metody oraz innych czynników, wydatek ten wyniesie od około 800 zł do nawet 4 000 złotych.