Ślinotok u psa. Przyczyny, objawy, leczenie

ślinotok u psa

Cechą charakterystyczną wielu ras psów jest cieknąca ślina, a epizody jej wzmożonej produkcji występują u praktycznie każdego czworonoga. Z tym specyficznym znakiem rozpoznawczym muszą liczyć się chociażby właściciele bokserów, yorków czy labradorów. Ślinotok nie zawsze jednak uznać można za naturalny objaw fizjologiczny, ponieważ bywa on zwiastunem różnych niepokojących zaburzeń.

Jakie są przyczyny ślinotoku u psa?

W przypadku braku objawów towarzyszących, przyczyny nagłego ślinotoku mogą być trudne do zdiagnozowania i bardzo zróżnicowane. Najczęściej nadmierne ślinienie wynika z trudności z połykaniem, spowodowanych np. guzami w jamie ustnej lub gardle, złamaniem zęba czy obecnością ciała obcego. Jeżeli do przewodu pokarmowego trafią substancje toksyczne, z dużą produkcją śliny współwystępują drgawki, wymioty i apatia. Obfity ślinotok może być objawem niewłaściwej higieny, zwłaszcza w połączeniu z przykrym zapachem z pyska. Taki stan grozi chorobami przyzębia i stanem zapalnym dziąseł, co wymaga leczenia weterynaryjnego. Nagłe ślinienie bywa ponadto efektem choroby lokomocyjnej, a tym samym stresu oraz nudności. Jeżeli taka sytuacja występuje podczas podróży samochodem, ślinotok i zdenerwowanie powinny ustąpić po zakończeniu jazdy.

Jak rozpoznać ślinotok u psa?

Istnieją pewne schorzenia, w których jednym z objawów jest właśnie ślinotok. Dotyczy to różnych infekcji nosa, zatok i gardła, zaburzeń nerwowo-mięśniowych, chorób nerek i wątroby czy udaru cieplnego, a także wścieklizny. Przyczyn problemu może być bardzo wiele, dlatego najlepszym rozwiązaniem jest konsultacja z lekarzem weterynarii. Konieczne może się okazać przedstawienie historii stanu zdrowia psa, włącznie ze stosowanymi lekami, wykonanymi szczepieniami, przebytymi chorobami czy potencjalnymi okresami ekspozycji na toksyny. Informacje te pozwolą specjalistom na odróżnienie nadmiernego ślinienia związanego z nudnościami, od tego wynikającego z innych problemów. Podczas diagnostyki zwykle wykonuje się pełne badanie kliniczne, badanie neurologiczne, badanie ultrasonograficzne, podstawowe badanie krwi oraz dokładne oględziny jamy ustnej i szyi, a także zdjęcia rentgenowskie.

Jak leczyć ślinotok u psa?

Kiedy rozpoznane zostaną przyczyny ślinotoku u psa, lekarz weterynarii określa sposób leczenia. W zależności od źródła problemu, terapia może mieć inny przebieg oraz czas. Dla właścicieli obawiających się wystąpienia różnych dolegliwości prowadzących do nadmiernego ślinienia u czworonoga, kluczowe znaczenie powinna mieć odpowiednia profilaktyka. Opiekun powinien dbać o higienę jamy ustnej i zębów psa, stosując odpowiednie pasty, proszki i płyny ograniczające proces odkładania się kamienia nazębnego. Istnieją też preparaty odświeżające oddech, które dodatkowo eliminują przykry zapach z pyska.