Zaćma u psa, czyli co oznacza zamglone oko?

Zaćma u psa

Problemy ze wzrokiem należą do najczęściej występujących dolegliwości u psów. Szczególnie groźnym objawem jest zamglenie oczu, które może świadczyć o zaćmie. Aby uniknąć zmętnienia wzroku i wyraźnego pogorszenia widzenia u czworonoga, warto udać się z nim do weterynarza na niezbędne badania. Im wcześniej zaćma zostanie prawidłowo zdiagnozowana, tym większe szanse skutecznego leczenia.

O czym świadczą zamglone oczy u psa?

Oczy psa bardzo wiele mówią o jego kondycji zdrowotnej. Jedną z poważniejszych chorób dotykających narząd wzroku jest zaćma, która prowadzi do zmętnienia soczewki lub jej torebki. Schorzenie to może wywołać całkowitą ślepotę u psa, dlatego powinno być jak najwcześniej rozpoznane. Podstawowym objawem zaćmy jest charakterystyczne, mleczne i pozbawione blasku spojrzenie u zwierzęcia. Białe oko u psa nie jest jednak jedynym symptomem tej choroby. Oprócz zmian w wyglądzie narządu wzroku, zaćmie towarzyszą też pewne objawy behawioralne. Pies może mieć problemy z prawidłowym omijaniem przeszkód i ruchem, przez co często wpada na przedmioty i potyka się. Typowym objawem jest też nadmierne przecieranie łapą oczu, które są zaczerwienione i łzawią.

Jakie są przyczyny zaćmy u psa?

Wyróżnia się cztery odmiany zaćmy u psa – wrodzoną, nabytą, starczą oraz cukrzycową. Pierwsza z nich występuje głównie u psów młodych oraz w średnim wieku, ale nie musi być dziedziczna. Zaćma nabyta powstaje zwykle na skutek urazu mechanicznego soczewki, w wyniku przeniknięcia do włókien cieczy wodnistej oraz wywołana opuchlizny i przezierności. Do rozwoju tej odmiany choroby może też doprowadzić stosowanie niektórych leków, radioterapia czy źle zbilansowana dieta. Zaćma starcza występuje u psów w podeszłym wieku i jest naturalnym procesem starzenia się. Odmiana cukrzycowa stanowi natomiast następstwo nadmiaru glukozy we krwi i jest jednym z wielu objawów hiperglikemii, a nieleczona może prowadzić do jaskry.

Jak odbywa się leczenie zaćmy u psa?

Im bardziej zamglone oczy u psa, tym niestety gorsze rokowania. Zaawansowane zmiany w soczewce wymagają leczenia operacyjnego. Zabieg ten nazywany jest fakoemulsyfikacją i polega na rozcięciu rogówki, a następnie odessaniu zmętniałej soczewki za pośrednictwem ultradźwięków. Do oka wprowadzana jest następnie sztuczna soczewka wewnątrzgałkowa. Zabieg ten wykonać może jednie weterynarz, który posiada specjalizację w okulistyce. Operacja zaćmy jest bardzo skomplikowana, a także wymaga zastosowania profesjonalnego sprzętu. Konieczne okazuje się też znieczulenie psa, co niestety wyklucza wielu pacjentów – starsze osobniki mogłyby nie przeżyć narkozy. W zależności od gabinetu, w którym przeprowadzana jest operacja zaćmy u psa cena może wynieść ok. 2000 – 4000 zł.