Kiedy iść ze szczeniakiem do weterynarza?

Każda wizyta u weterynarza jest stresująca dla szczeniaka. Nie da się niestety tego obowiązku pominąć, ponieważ młody pies potrzebuje wykonania szeregu badań oraz kompletu szczepień chroniących przed groźnymi chorobami zakaźnymi. Pierwsza wizyta odbywa się jednak zwykle dopiero po pierwszym lub drugim tygodniu obecności w nowym domu. Szczeniak musi oswoić się z otoczeniem, a także towarzystwem ludzi. Po pierwszej wizycie kontrole muszą odbywać się regularnie, o ile w międzyczasie nie wystąpią żadne niepokojące objawy.

Jak często chodzić ze szczeniakiem do weterynarza?

Jeżeli szczeniak nie cierpi na żadne choroby przewlekłe, nie przyjmuje żadnych leków i sprawia wrażenie zdrowego, zazwyczaj wystarcza mu jedna wizyta u weterynarza w roku. Częstotliwość odwiedzin w gabinecie trzeba zwiększyć dopiero po ukończeniu 8. roku życia, ponieważ to właśnie w tym wieku wzrasta ryzyko zachorowania na różne choroby i maleje naturalna zdolność zwierząt do regeneracji. Rutynowe testy obejmują m.in. badanie palpacyjne jamy brzusznej, badanie zmysłu i węchu, przegląd jamy ustnej i uzębienia, osłuchanie i ocenę funkcji sercowo-oddechowych, kontrolę masy ciała, sprawdzenie pracy stawów czy ocenę stanu sierści i skóry. Raz w roku trzeba też wykonać USG jamy brzusznej, badanie kału i oczu oraz morfologię i biochemię krwi.

Ile szczepień musi mieć szczeniak?

Aby szczeniak był zdrowy, szczepienia na najważniejsze choroby trzeba powtarzać z określoną częstotliwością. . W 6-7 tygodniu życia szczeniak szczepiony jest przeciwko nosówce i parwowirozie, a 9-10 tydzień również przeciwko tym chorobom oraz dodatkowo na chorobę Rubartha, leptospirozę oraz kaszel kenelowy. W 12-13 tygodniu życia po raz kolejny podaje się szczepionkę przeciwko wszystkim tym schorzeniom. W czwartym miesiącu życia odbywa się pierwsze szczepienie przeciwko wściekliźnie, po czym każdego roku pies powinien otrzymać dawkę przypominającą. Na pozostałe choroby szczeniaka trzeba szczepić zgodnie z zaleceniami weterynarza, zależnie od stanu zdrowia oraz indywidualnego zagrożenia epidemiologicznego.

Ile kosztuje pierwsza wizyta szczeniaka?

Koszty odwiedzin u weterynarza są dość zróżnicowane, ponieważ zależą od wielu czynników. Dotyczy to również pierwszej wizyty. Z reguły ma ona jednoznacznie zapoznawczy charakter, jednak jej koszty są zbliżone do kolejnych. W większości przypadków, za założenie karty pacjenta, przeprowadzenie wywiadu z właścicielem, wykonanie podstawowych badań oraz przekazanie ogólnych wytycznych trzeba zapłacić od kilkudziesięciu złotych wzwyż.