Dysplazja u psa. Objawy, leczenie i przebieg choroby

Dysplazja u psa

Dysplazja u psa jest chorobą, w której postępują nieodwracalne zmiany w stawach. Należy ona do najczęściej występujących schorzeń ortopedycznych u tych zwierząt, a jej objawem są silne dolegliwości bólowe oraz trudności w poruszaniu się. Dysplazja u psa występuje przede wszystkim u dużych ras, jednak małe psy również są na nią podatne. Wiele zależy od czynników środowiskowych, a także genetyki.

Objawy dysplazji u psa

Dysplazja stawu biodrowego u psa jest trudna we wczesnym rozpoznaniu, ponieważ jej objawy ujawniają się na późnych etapach choroby. Z tego względu wczesne rozpoznanie ma kluczowe znaczenie dla skuteczności leczenia. Początkowo pies może przejawiać niechęć do zabawy i spacerów, nawet jeżeli wcześniej był żywiołowy i aktywny.

U zwierzaka pojawiają się też problemy z wykonywaniem gwałtownych ruchów oraz wchodzeniem po schodach. Im bardziej zaawansowane stadium choroby, tym poważniejsze objawy. Z czasem pojawia się widoczne zesztywnienie chodu, kulawizna kończyn dolnych czy charakterystyczne odciążanie nóg podczas biegu, a także tendencja do powolnego i ostrożnego zmieniania pozycji.

Przebieg dysplazji u psa i badania

Zachowania chorego psa wynikają z bólu i dyskomfortu towarzyszącego dysplazji, które nasilają się podczas wysiłku fizycznego. Po rozpoznaniu pierwszych objawów tego stanu u zwierzęcia, trzeba jak najszybciej przeprowadzić diagnostykę.

Jeżeli chodzi o badanie na dysplazję u psa cena jest zwykle bardzo przystępna i wynosi ok 50 – 150 złotych.

Choroba ta najczęściej diagnozowana jest u zwierząt w wieku 3 – 6 lat, jednak zapadają na nią również osobniki starsze, młodsze oraz szczenięta. Podczas badania lekarz oceni postawę stojącą psa, kształt miednicy, sposób chodzenia, reakcję na bodźce czy sposób poruszania łapami. Na podstawie takiej obserwacji uzyskać można wiele danych, dzięki którym zlecone zostaną kolejne procedury – np. RTG do oceny luźności stawu.

Leczenie dysplazji u psa

Dysplazja stawu biodrowego u psa wymaga leczenia. Forma terapii dobierana jest do stanu zdrowia zwierzęcia, a także jego wieku. W leczeniu wykorzystać można metodę farmakologiczną lub operacyjną.

• Pierwsza z nich polega na podawaniu odpowiednich środków przeciwzapalnych i przeciwbólowych, które w dużym stopniu zahamowują proces rozwoju choroby.
  • Lekarz może też przepisać dodatkowe preparaty wzmacniające układ ruchu u psa.
  • Jeżeli środki te nie przyniosą oczekiwanego efektu, konieczne jest przeprowadzenie stosunkowo inwazyjnej operacji.
  • Leczenie chirurgiczne może się odbywać na różnych stadiach zaawansowania choroby.
  • Po wykonaniu zabiegu należy przeprowadzić odpowiednią rehabilitację.
  • Z reguły operacja na dysplazję pozwala na przedłużenie życia zwierzęcia oraz zwiększenie jego komfortu, ale wymaga przy tym kontynuowania dożywotniego leczenia.