Wścieklizna u psa. Przyczyny, objawy, leczenie

wścieklizna u psa

Wścieklizna to choroba zakaźna, wywoływana przez wirusy z gatunku Lyssavirus i roznoszona przez ssaki. Do zarażenia najczęściej dochodzi w wyniku ugryzienia przez zakażonego siewcę lub kontakt z jego śliną i krwią. Wścieklizna jest chorobą nieuleczalną, dlatego w przypadku braku szczepienia zawsze prowadzi do śmierci psa. W Polsce występowanie wirusa jest stosunkowo rzadkie, a jego główni nosiciele to dzikie zwierzęta.

Przyczyny wścieklizny

Po ugryzieniu, okres inkubacji wirusa trwa od dwóch do około dziesięciu tygodni. Przebieg choroby w dużym stopniu zależy od tego, jak blisko mózgu znajdują się rany. Wirusy rozprzestrzeniają się przez krwioobieg, natomiast stosunkowo wolniej przez nerwy. Ich celem jest ośrodkowy układ nerwowy, który znajduje się w mózgu i pod wpływem wścieklizny ulega zniszczeniu. Infekcja zwykle rozwija się w trzech fazach, z których pierwsza jest często trudna do rozpoznania. Po wystąpieniu początkowych symptomów wścieklizny, choroba trwa od jednego do maksymalnie kilku dni i zawsze kończy się śmiercią zwierzęcia.

Objawy wścieklizny

Podobnie jak u ludzi, objawy wścieklizny u psa pojawiają się na skutek intensywnego i ostrego zapalenia mózgu. W pierwszej fazie występuje zwykle gorączka, biegunka i wymioty, a nieco rzadziej także kaszel oraz sporadyczne wahania nastroju. W fazie drugiej, zmiany usposobienia psa przybierają na sile i powodują wybuchy agresji. Towarzyszy temu nadwrażliwość na światło i wodowstręt, ślinienie się i wywieszony język, narastający niepokój oraz nieustające szczekanie. U wielu psów mogą wystąpić również skurcze mięśni i niedowłady, zwłaszcza kończyn tylnych. W trzeciej fazie skurcze nasilają się, prowadząc do ostatecznego paraliżu, śpiączki oraz śmierci spowodowanej porażeniem dróg oddechowych.

Leczenie wścieklizny

W przypadku podejrzenia o zakażeniu wścieklizną, należy zgłosić psa do weterynarza. Lekarz na podstawie badań podejmuje decyzje o dalszym postępowaniu. Jeżeli istnieje prawdopodobieństwo kontaktu ze zwierzęciem chorym na wściekliznę, weterynarz może poddać psa obserwacji. Z reguły przeprowadza się ją stacjonarnie, w zakładzie leczniczym wskazanym przez specjalistę. Takie rozwiązanie praktykuje się również w przypadku osobników, odnośnie których nie ma pewności w kwestii ciągłości szczepień. Jeżeli podczas obserwacji stwierdzone zostaną pierwsze objawy zakażenia, weterynarz może podjąć decyzję o eutanazji.

Szczepienia na wściekliznę

Leczenie wścieklizny u psa nie jest niestety możliwe, dlatego jedynie profilaktyczne szczepienie uchroni go przed śmiercią. Regularnie szczepiony pies nie jest narażony na zachorowanie, a także nie stanowi zagrożenia dla ludzi oraz innych zwierząt. Szczepionka na wściekliznę jest w przypadku dorosłych osobników obowiązkowa. Po raz pierwszy należy ją podać szczeniakowi w czwartym miesiącu życia, a następnie powtarzać co roku.